واکسن آبله مرغان (chicken pox vaccine _ varicella zoster vaccine)

۱- واکسن آبله مرغان چیست و چرا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

۲- موارد قابل توجه قبل از تجویز واکسن آبله مرغان چیست؟

۳- نحوه تجویز و سن تزریق واکسن آبله مرغان چیست؟

۴- عوارض واکسن آبله مرغان چیست؟

۱)واکسن آبله مرغان چیست و چرا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

واکسن آبله مرغان واکسنی است برای محافظت در مقابل بیماری آبله‌مرغان در بچه‌ها وبزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد. واکسن‌ها با هدف محافظت از شما و فرزندانتان در مقابل بیماری‌ها استفاده می‌شوند. اگر کودکی به آبله‌مرغان مبتلا نشود احتمال ابتلای او در بزرگسالی زیاد است که در آن صورت عوارض جدی در بزرگسالی شامل آنسفالیت (التهاب مغز) و پنومونی (التهاب ریه) و حتی مرگ و میر را در پی خواهد داشت.

واکسن آبله مرغان می‌تواند برای افراد یک‌ساله به بالا مورد استفاده قرار بگیرد.

واکسن فقط برای کسانی که پیش ‌ازاین به بیماری مبتلا نشده‌اند استفاده می‌شود اما برای کسانی که در تماس با افراد مبتلابه آبله‌مرغان  قرارگرفته‌اند نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

در طی مدت‌زمان سه روز پس از مقابله با ویروس، ویروس واکسن شده آبله‌مرغان به‌عنوان یاری‌رسان برای پیشگیری و کاهش شدت بیماری، تعداد زخم‌های موجود در پوست را کاهش می‌دهد و مدت‌زمان بیماری را کوتاه‌ترمی‌کند. اطلاعات حاکی از کاهش شدت بیماری افراد استفاده‌کننده از واکسن تا پس از پنج روز پس از مقابله با ویروس، بسیار محدود هستند.

واکسن آبله مرغان قبل از بارداری

تزریق واکسن آبله مرغان قبل از بارداری جهت خانمهای غیرایمن در سنین باروری ضروری است تا از عوارض وخیم این ویروس بر روی جنین بخصوص در سه ماه اول بارداری جلوگیری شود.

۲) موارد قابل توجه قبل از استفاده واکسن آبله مرغان چیست؟

موارد منع تجویز واکسن آبله مرغان (کنترااندیکاسیون):

• افرادی که به واکسن آبله‌مرغان و هر ماده موجود در آن (شامل ژلاتین و نئومایسین) حساسیت بیش‌ازاندازه دارند.
  • افرادی که به بیماری‌های خونی و یا هرگونه بیماری سرطان بدخیم که سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد مبتلا میباشند. (لنفوما و لوسمی)
  • افرادی که تحت درمان‌هایی که سیستم ایمنی تحت‌فشار قرار می‌دهند میباشند (شامل استفاده دوز بالای کورتیکواستروئید)
  • افرادی که مبتلابه هرگونه بیماری باشند (به ‌عنوان‌ مثال: ویروس ایدز و سندرم نقص ایمنی اکتسابی) و اینکه هرگونه داروی تضعیف‌کننده سیستم ایمنی را استفاده می‌کنند.این‌که این افراد قادر به استفاده از واکسن هستند با توجه به سطح ایمنی دستگاه ایمنی مشخص می‌شود.
  • در افراد خانواده شخص، فردی دارای نقص مادرزادی سیستم ایمنی است و یا در تاریخچه پزشکی خانوادگی فرد نقص سیستم ایمنی وجود دارد.
  • افرادی که دارای تب با دمای بالای ۳۸.۵ درجه سانتی گراد هستند (اما داشتن تب خفیف به تنهای دلیلی بر عدم استفاده از واکسن نیست).
  • شخص باردار (به‌علاوه بایستی ۱ تا ۳ ماه پس از استفاده از واکسن، از باردارشدن اجتناب کرد).

بارداری و واکسن آبله مرغان

• واکسن آبله مرغان نباید به زنان باردار تزریق گردد.
  • اگر باردار هستید، اگر احساس می‌کنید باردار هستید و یا سعی در باردارشدن دارید، قبل از مصرف واکسن با پزشک معالجتان مشورت نمایید. همچنین بسیار حائز اهمیت است که ۱تا ۳ ماه پس از مصرف واکسن، باردار نشوید. طی این مدت بایستی برای اجتناب از بارداری، از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

شیردهی و واکسن آبله مرغان

• استفاده از واکسن آبله مرغان در زمان شیردهی منعی ندارد.

استفاده هم‌زمان با دیگر واکسن‌ها و داروها

واکسن آبله مرغان را می‌توان به‌صورت هم‌زمان با دیگر واکسن‌های روتین کودکی استفاده کرد.همچنین می‌توان به‌صورت هم‌زمان به همراه واکسن‌های اوریون،سرخک و سرخچه (M-M-R)، هموفیلوس آنفلوآنزا نوع B، هپاتیت B، دیفتری،کزاز، سیاه‌سرفه و فلج اطفال مورداستفاده قرار داد.

پس از انتقال خون یا پلاسمای خون یا ایمونوگلوبولین (IVIG) و یا پس از استفاده از واریسلا زوستر ایمونوگلوبولین (VZIG)، تزریق واکسن بایستی به مدت حداقل ۵ ماه به تأخیر بیافتد.

پس از تزریق واکسن آبله مرغان، فرد به فاصله زمانی یک ماه نباید از هیچ‌گونه ایمونوگلوبولین شامل واریسلا زوستر ایمون گلوبولین استفاده نماید.

به دلیل امکان ابتلا به سندرم ری – بیماری‌ای که تمام‌اندام‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد – باید پس از مصرف واکسن آبله مرغان بمدت ۶ هفته از مصرف داروهای دارای آسپرین اجتناب شود.

۳) نحوه تجویز و سن تزریق واکسن آبله مرغان چیست؟

واکسن آبله مرغان به‌صورت های زیر به وسیله تزریق مورد استفاده قرار می‌گیرد:

• کودکان ۱۲ ماهه الی ۱۲ ساله:
    برای محافظت کامل در برابر آبله‌مرغان، دو دوز از واکسن آبله مرغان باید حداقل با فاصله زمانی ۴ هفته استفاده شود.
  • کودکان ۱۲ ماهه الی ۱۲ ساله (دارای بیماری‌ایدز):
    واکسن آبله مرغان به وسیله تزریق به‌صورت دو دوز با فاصله زمانی ۱۲ هفته استفاده شود.
  • نوجوانان بالای ۱۳ سال سن و افراد بالغ:
    واکسن آبله مرغان به واسطه تزریق به‌صورت دو دوز تجویز می‌شود. دوز دوم با فاصله زمانی ۴ الی ۸ هفته مصرف می‌شود.

زمانبندی دوزها و تعداد آن‌ها طبق دستورالعمل‌های رسمی از سوی پزشک معالجتان مشخص می‌شود.

گروه‌های سنی متغیر:

استفاده در کودکان:

واکسن آبله مرغان نباید برای نوزادان زیر ۱۲ ماهه استفاده شود.

استفاده در افرادی که نارسایی کبد و کلیه دارند:

تزریق واکسن آبله مرغان در افرادی که نارسایی کبد و کلیه دارند منعی ندارد.

۴) عوارض جانبی احتمالی واکسن آبله مرغان چیست؟

واکسن آبله مرغان همانند تمامی داروها و واکسن‌ها می‌تواند سبب بروز عوارضی شود که در همه یکسان نیست.

عوارض و تاثیرات بسیار رایج:

• درد، ورم و جوش در محل تزریق

عوارض و تاثیرات رایج:

• بیماری عفونی در مجاری تنفسی (بینی، گلو و راه تنفس)
  • بی قراری
  • جوش، تاول و علایم خفیف پوستی شبیه به آبله‌مرغان